Falkenbergs kommuns webbplatser använder cookies för att fungera på ett bra sätt. När du besöker oss godkänner du att vi lagrar cookies på din dator. Vill du neka cookies kan du själv stänga av funktionen via din webbläsares säkerhetsinställningar. Mer information om hur vi hanterar cookies

Att fakturera kommunen

Här får du som är leverantör till Falkenbergs kommun information om vad som är viktigt att tänka på när du ska fakturera oss.

För att vi ska kunna betala inkomna fakturor är det viktigt att det framgår vad som har levererats, vem inom kommunen som har gjort beställningen och att det är Falkenbergs kommun som är fakturamottagare. Om dessa uppgifter saknas på fakturan kan vi komma att skicka tillbaka den.

Referenskod

För att fakturan ska komma rätt är det viktigt att det finns en särskild referenskod på fakturan. Referenskoden består av 5 + 2 siffror med bindestreck emellan, till exempel 12000-01. Om du som leverantör inte har fått någon referenskod ber vi dig fråga efter den. Referenskoden underlättar för oss när vi hanterar fakturan. Den ger också dig som leverantör en ökad säkerhet att fakturan betalas i tid och att beställaren är en person som är anställd av Falkenbergs kommun.

Falkenbergs kommuns fakturaadress

Vår fakturaadress är följande:

Falkenbergs kommun
Box 293
311 23 Falkenberg

Övrig post som inte är fakturor skickas till Falkenbergs kommun, 311 80 Falkenberg.

Falkenbergs kommuns organisationsnummer

Vårt organisationsnummer är 212000-1231. 

Obligatoriska uppgifter på leverantörsfakturan

Följande uppgifter måste finnas på leverantörsfakturan för att vi ska kunna behandla den.

  • Kommunens fakturaadress
  • Leveransadress
  • Referenskod 5+2 siffror xxxxx-xx
  • Kommunens beställare (namn och enhet)
  • Fakturanummer
  • Fakturadatum
  • Fakturabelopp
  • Momsbelopp och tillämpad momssats
  • Leverantörens plusgiro eller bankgiro
  • Organisationsnummer
  • Information om F-skatt

Om fakturan hänvisar till följesedel, rekvisition, kassakvitto eller annan specifikation måste du bifoga detta med fakturan.

Om det saknas uppgifter på fakturan eller om det inte framgår vem eller vilken enhet som har beställt varan eller tjänsten kan fakturan skickas tillbaka till ditt företag. Du behöver då skicka en ny faktura med nytt fakturadatum och ny förfallodag, vilket innebär att betalningen försenas. Falkenbergs kommun betalar inga dröjsmålsräntor eller andra påslag som en följd av att uppgifter saknas på fakturan.

Elektronisk faktura till kommunen

För att underlätta fakturahanteringen för såväl oss som våra leverantörer vill vi helst få fakturorna elektroniskt istället för i pappersform.

Vi tar emot fakturor i Svefaktura-format i samarbete med företaget InExchange.

Peppol ID: 0007:2120001231

Organisationsnummer: 212000-1231

GLN-kod: 7381020440001

Om du vill skicka fakturor elektroniskt till Falkenbergs kommun, gå in på www.inexchange.selänk till annan webbplats och klicka på "Anslut".

Kontakt